De nare eigenschap van beheer en onderhoud

thumbnail spinneweb met rijp
Goed beheer en onderhoud van ICT-voorzieningen is ontzettend belangrijk.
Een voorwaarde voor continuïteit in een organisatie.
Het zorgt ervoor dat iedereen die zijn werk moet doen, zijn werk ook kan doen.
Zonder zich druk te hoeven maken over de ICT.
Zonder zich af te vragen of die wel zal werken.
Want de ICT, die doet het gewoon.
 
Beheer en onderhoud van ICT-voorzieningen is ook leuk om te doen.
Het vereist een vooruitziende blik.
Het vermogen tot analyseren, structureren en organiseren.
Creativiteit.
Grondige kennis van waar je mee bezig bent.
Van waar je collega’s aan werken.
En vooral ook: van wat belangrijk is voor je klant.
 
Kom kom, hoor ik je nu denken. Is dat niet een tikkeltje overdreven?
Laten we het vooral niet ingewikkelder maken dan het is.
Want iets aan de praat houden dat het al doet, hoe moeilijk kan dat nou helemaal wezen?
 
Nou…
Knap moeilijk eigenlijk.
 
Als er nooit iets zou veranderen, inderdaad, dan zou het makkelijk zijn. Zeg maar gerust: een eitje.
Maar zo is het dus niet. Want de verstoringen liggen voortdurend op de loer.
Wijzigende wet- en regelgeving. Upgrades van besturingssoftware. Nieuwe browsers die populair worden in de doelgroep. Sterk toenemende hoeveelheden data. Gebruikerswensen. Fouten die optreden omdat applicaties, vanwege nieuwe werkprocessen, ineens anders worden gebruikt dan voorheen.
Voor je het weet, is er niet meer mee te werken.
 
Als je dat wilt voorkomen, zul je moeten anticiperen.
En dan niet het anticiperen zoals dat van wielrenner Dumoulin die een etappezege aan zijn neus voorbij zag gaan, want, aldus de Volkskrant (16-8-2014): ‘Hij anticipeerde pas toen Greg van Avermaet het al op een fietsen had gezet.’
Zulk anticiperen noem ik meestal: reageren.
Ik bedoel dat anticiperen waarbij je je voorbereidt op wat (mogelijk of zeker) komen gaat. Als het even kan zelfs zodanig dat je, al voordat het probleem zich daadwerkelijk voordoet, de maatregelen klaar hebt. Zodat die in werking kunnen treden voordat de klant ook maar ergens last van heeft gehad.
 
Dan krijgt de klant wat goed beheer en onderhoud moet opleveren: geruisloze continuïteit.
En daar moet hard voor worden gewerkt.
 
Niet dat dat opvalt.
 
Want dat is nou precies de nare eigenschap van beheer en onderhoud: hoe beter het wordt gedaan, hoe minder het wordt opgemerkt!
 
Maar, zul je misschien zeggen, bij ons in de organisatie is dat toch anders. Daar is alles zo dynamisch en in beweging! Dan gaat het natuurlijk regelmatig mis, dat kan niet anders.
Gelukkig werken er bij ons mensen die iedere productieverstoring meteen oppakken. Al moeten ze avonden of nachten doorwerken, het komt voor elkaar.
En dat zou niet worden gemerkt? Natuurlijk wel, wij weten juist precies wie onze beste beheerders zijn!
Zeker, dat is mogelijk.
Niet iedere verstoring kan worden voorzien en mensen die de problemen doorzien en de boel snel weer in de lucht kunnen krijgen, zijn dan goud waard.
Geen wonder dat iedereen in de organisatie die kent en dat ze op handen worden gedragen!
Maar je kunt je afvragen of het in al die gevallen werkelijk gaat om problemen die niet te voorkomen waren geweest. Of het ook zo ver zou zijn gekomen als die beheerders bijvoorbeeld hun documentatie op orde hadden gehad. Bij de naburige, grondig aangepaste applicatie even hadden geïnformeerd of er nog gevolgen zouden zijn voor de koppeling tussen beide systemen. Als ze dat dubieuze stuk hardware hadden vervangen, zeker toen de ondersteuning erop ook nog afliep. Hun aanpassingen niet ongetest in productie hadden geslingerd. En geleerd hadden van eerder gemaakte fouten.
Kortom,  je kunt je afvragen of die hooggewaardeerde probleemoplossers hun verstoringen soms niet eigenlijk een beetje zelf veroorzaken, al was het alleen al door ze niet actief te voorkomen.
 
Ja hoor eens, maar wat zijn dan wel goede beheerders? Die saaie types op die altijd werkende systemen zeker? Maar die hebben het ook gewoon makkelijk! Die hoeven niks te doen, want daar gebeurt nooit iets!
Zeker, dat is mogelijk.
Misschien bevinden die beheerders zich in een uiterst stabiele omgeving waar nooit iets verandert. ’s Morgens lezen ze de krant, daarna doen ze een spelletje Mens-erger-je-niet, in een wilde bui gooien ze nog een pijltje darts en ’s middags gaan ze mooi op tijd naar huis. Zo heb je nog wat aan je avond tenslotte.
Het zou kunnen.
Maar misschien moet je er toch eens gaan kijken.
Want voor hetzelfde geld is het er een bedrijvigheid van belang. Zonder veel herrie natuurlijk, want in goede beheerteams zijn paniek en crisis zeldzame verschijnselen. Logisch, als je niet de productieverstoringen van vandaag, maar die van volgende maand, volgend kwartaal en misschien zelfs volgend jaar aan het oplossen bent.
Wie weet tref je er geen saaie types aan in een stabiele omgeving, maar actieve en vooruitziende mensen die soepel met de veranderingen in hun omgeving meebewegen en op die manier draaiende houden wat draaiende moet blijven.
Collega’s die wel wat meer waardering zouden mogen krijgen.
En waar menigeen nog heel wat van kan leren.

Spinneweb met rijp
Dit oogst meer bewondering…
 
Spinneweb onzichtbaar
…maar dit is effectiever.
Veel effectiever.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>