Standaarden verhogen de flexibiliteit

010-thumbnail brandweer
Als er iets is waar wij ICT-ers niet zonder kunnen, dan zijn het wel standaarden.
Standaarden?!
Standaarden.
In de ruimste betekenis van het woord, dus of het nou standaard processen, procedures, methoden, componenten of wat dan ook betreft, en of een specifieke standaard nu geldt binnen een team, de afdeling, de hele organisatie, landelijk of wereldwijd.
Als het maar gaat om een ‘vaststaand, erkend voorbeeld of model’ [www.vandale.nl].

Zo.
En waarom zouden wij daar niet zonder kunnen dan?
Nou, het is natuurlijk een beetje vervelend om toe te geven, als flitsende, dynamische ICT-ers die bezig zijn met zaken waar de gewone sterveling slechts met be- en verwondering naar kan kijken, maar in alle werkzaamheden die we uitvoeren zijn er wel een aantal taken die vaker worden gedaan.
Dat geldt voor dingen waarvan je op je klompen kunt aanvoelen dat die niet hemelbestormend anders zijn (bijvoorbeeld een applicatierelease waarin voornamelijk fouten worden opgelost), maar ook voor de innovatiefste, vernieuwendste, afwijkendste en meest bijzondere projecten.
Door voor die terugkerende taken gebruik te maken van standaarden, hoeven we niet telkens opnieuw te verzinnen wat allang verzonnen is, en niet voortdurend in valkuilen te vallen waar zoveel anderen eerder al in gevallen zijn – of wijzelf, trouwens.
En dan zal het ons dus bijvoorbeeld niet meer gebeuren dat we opnieuw een deadline van ons project niet halen, omdat we weliswaar een testperiode hebben ingepland – tuurlijk -, maar helaas weer vergeten zijn om ook tijd te reserveren voor foutherstel en hertest – o ja…

Ik hoor het al. Dan wordt het dus knap saai.
Het is zeker waar dat het geweldig leuk kan zijn om zelf het wiel nog maar een keertje uit te vinden. Ook zijn er collega’s die een forse adrenalinestoot krijgen van paniekvoetbal en brandjes blussen, en hun enthousiasme daarover wordt nog eens versterkt doordat dat vaak nog statusverhogende activiteiten zijn ook.
En inderdaad, het valt niet te ontkennen: dat wordt allemaal een stuk minder als we voor ons werk gebruik maken van standaarden waarin is vastgelegd wat best praktisch is.
(Ja, het heet eigenlijk best practice, ik weet het. Maar ‘best praktisch’ is ook al heel mooi.)
Gelukkig zijn er altijd nog wat écht onvoorziene omstandigheden. En laten we vooral ook de menselijke fouten niet vergeten. Dus voor de liefhebber: valkuilen zullen er altijd blijven. Maar dan vooral onbekende, niet die waar we neervallen bovenop een hele verzameling collega’s die ons al zijn voorgegaan. (‘Hee, jij ook hier? Sufferd…’)

Met zijn allen in het keurslijf dan maar?
Helemaal niet; door goed gebruik te maken van standaarden worden we juist lekker flexibel!
Omdat standaarden helpen om als routine af te handelen wat routine is, gaan we een stuk minder fouten maken en neemt ook de hoeveelheid onverwachte tegenslagen al snel zienderogen af.
En daardoor houden we ineens verrassend veel tijd over voor zaken die er echt toe doen. We kunnen dan bijvoorbeeld eindelijk eens die al zo lang liggende gebruikerswensen oppakken, inspelen op nieuwe technische ontwikkelingen of andere innovatieve activiteiten gaan starten.
Dat heeft niet alleen voordelen binnen een team of project, maar ook daarbuiten. Een overstap bijvoorbeeld wordt een stuk makkelijker als enkele werkzaamheden al bekend terrein zijn. De inleertijd op een nieuwe werkplek wordt dan aanzienlijk verkort. Je kunt immers sneller doordringen tot wat echt belangrijk is – de inhoud! – als de procedurele zaken geen of weinig nieuws bevatten.
Als op die manier de bezigheden binnen IT-teams en -projecten beter onder controle zijn en het overstappen van collega’s eenvoudiger is, dan kan de organisatie als geheel ook nog eens gemakkelijker de koers wijzigen. Dus ook op organisatieniveau betekent dat: meer flexibiliteit.

Natuurlijk is het een eerste vereiste dat de gehanteerde standaarden goed zijn en blijven.
En er vervolgens voor zorgen dat die mooie standaarden ook nog worden gevolgd, is voor veel organisaties al een opgave op zich.
(Al mag de toepassing van standaarden uiteraard nooit een reden zijn om je gezonde verstand niet meer te gebruiken; indien nodig kun – of zelfs moet – je ervan afwijken.)
Maar als dat allemaal voor elkaar is, dan heb je ook wat.
Want goede standaarden, die op een verstandige manier worden toegepast, verhogen de efficiëntie en effectiviteit van de werkzaamheden aanzienlijk.
Daarmee kan de ICT een nog grotere bijdrage leveren aan de realisatie van de organisatiedoelstellingen.
En daartoe zijn wij ICT-ers toch uiteindelijk op aarde.

010-voetbal sportvelden 010-brandweer
Voor de liefhebbers van paniekvoetbal… …en brandjes blussen
zijn er voldoende mogelijkheden buiten werktijd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>